HET VERHAAL

Op Paasmorgen zingt de jonge boer Turiddu (tenor) een Siciliana voor Lola, de vrouw van voerman Alfio (bariton). Voor Turiddu’s militaire dienst, was hij namelijk met haar verloofd. Nu is hij echter verloofd met Santuzza (sopraan). Turuddi koestert nog steeds gevoelens voor de flamboyante Lola. Santuzza doet haar beklag bij Turiddu’s moeder, Mamma Lucia (mezzosopraan). Alfio vertelt dat hij Turiddu in de buurt van zijn huis heeft gezien. Als Turiddu verschijnt, op zoek naar zijn moeder, beschuldigt Santuzza hem van ontrouw in een duet. Turiddu bekent waarop Santuzza hem vervloekt. Ze vertelt alles aan Alfio. Deze zweert wraak en weigert een door Turiddu aangeboden glas wijn. Wanneer Turiddu hem omarmt bijt hij in Alfio’s rechteroor, wat op SiciliĆ« een teken is voor een uitdaging tot een duel op leven en dood. Turiddu vraagt Mamma Lucia om voor Santuzza te zorgen, mocht hij niet terugkeren. Daarna sterft Turiddu in het duel.

Het artistieke uitgangspunt van regisseur Vasileva is gestoeld op het idee dat gevoelens, gedachten en herinneringen die niet worden gecommuniceerd, aanwezig zijn in het lichaam, soms bij wijze van gezichtsuitdrukking of lichaamstaal of soms opgeslagen in het diepere binnenste. Een gezicht raakt getekend door het leven, een gezicht kan bedrukt zijn, iets staat op het voorhoofd geschreven; een lichaam draagt gevoelens, herinneringen, een verleden, een compleet mensenleven in zich mee. Soms kiezen mensen ervoor om hun eigen leven op hun lichaam te tekenen in de vorm van tatoeages. In muziektheaterbeleving Cavalleria Rusticana wordt het innerlijke leven van mensen en zelfs van voorwerpen in de vorm van TEKST op de kostuums weergegeven.